0 328

Беларуская Жанна Д'Арк. Адбылася прэм'ера балета «Анастасія»

У Нацыянальным акадэмічным Вялікім тэатры оперы і балета Беларусі адбылася прэм'ера балета «Анастасія». Лібрэта да пастаноўкі напісаў Анатоль Дзялендзік, які таксама быў сцэнарыстам вядомай стужкі «Анастасія Слуцкая».

«Гэта харэаграфічная легенда, у якой мы дапускаем пэўны адсотак выдумкі, уяўлення».
«Гэта харэаграфічная легенда, у якой мы дапускаем пэўны адсотак выдумкі, уяўлення». © / Фото из открытых источников

- Я шмат працаваў над гісторыяй княгіні Анастасіі Слуцкай, напісаў сцэнар фільма, і, калі ў Вялікім тэатры вырашылі паставіць балет пра Анастасію, да мяне звярнуўся Уладзімір Паўлавіч Грыдзюшка, - распавеў лібрэтыст. - Для мяне гэта зусім новы жанр, я ніколі не пісаў ні оперных, ні балетных лібрэта. Звычайна ўсе хваляць мае дыялогі, а тут мой тэкст - толькі імпульс для стварэння музычных і харэаграфічных карцін, я тут як нямы!

Мне паставілі складаную задачу - трэба было напісаць лібрэта, якое не мела б нічога агульнага з фільмам. І зараз я магу сказаць: гэта іншая гісторыя, забудзьцеся пра фільм!

Ганаровая прапанова

Музыку да балета напісаў Вячаслаў КУЗНЯЦОЎ. Кампазітар адзначыў:

- Мне паступіла вельмі ганаровая для кампазітара прапанова ад Вялікага тэатра - напісаць музыку да новага балета нацыянальнай тэматыкі. Была створана творчая група - балетмайстар Юрый Траян, мастакі Аляксандр Касцючэнка і Кацярына Булгакава, дырыжор Андрэй Галанаў, я, і мы прыступілі да працы.

Тэма, на якой мы спыніліся, гісторыя жыцця Анастасіі Слуцкай, аказалася аптымальным варыянтам, задавальняючым усіх стваральнікаў. Для мяне яна таксама цікавая, блізкая. Раней мяне прыцягвала абстрактнае дзеянне, а ў апошні час я больш схіляюся да сюжэтнага тэатру, да ўвасаблення пачуццяў, іх руху. Бо ёсць гісторыя, а ёсць фантазія, і гэта як раз тое, што звязана з пачуццямі. Чалавечыя пачуцці - яны не змяняюцца, яны і тысячу гадоў таму былі такімі ж, і праз тысячу, калі чалавецтва не згіне, такімі ж i застануцца. Каханне, рэўнасць, здрада, падступства - усё на гэтым пабудавана.

Я не ўпершыню дакранаюся да тэмы беларускай гісторыі гэтага перыяду: быў напісаны балет «Вітаўт», а таксама і іншыя творы. Але кожны раз я спрабую мадэляваць гэты музычны сусвет нанова, шукаю новы погляд, не хачу паўтарацца. У «Анастасіі» моцная татарская тэматыка, яна дае новыя музычныя і драматургічныя ідэі. Я, магчыма, нават некалькі фарсіраваў гэтую ўсходнюю тэму, каб узмацніць кантраст і ўнутры самога твора, і паміж двума маімі беларускімі балетамі. У партытуры я павялічваю ўдарную групу аркестра, але не выкарыстоўваю ніякіх асаблiвых сродкаў, не ўводжу дадатковых інструментаў - ні аўтэнтычных беларускіх, ні экзатычных татарскіх. Я глыбока перакананы, што сродкамі сімфанічнага аркестра можна перадаць якія заўгодна гучанні. Мы ствараем балет, а гэта высокі акадэмічны жанр са сваімі традыцыямі і шырокімі магчымасцямі.

Фото: Фото из открытых источников

Легенда

Па словах Юрыя ТРАЯНА, балетмайстра-пастаноўшчыка, гэты балет не з'яўляецца гістарычным даследаваннем, хоць у ім і выкарыстоўваюцца пэўныя гістарычныя моманты, нейкія факты з рэальных біяграфій нашых герояў.

- Каб аб'яднаць дзеянне i зрабіць яго дынамічным, мы пастараліся спалучыць біяграфію галоўнай гераіні і біяграфію князя Міхаіла Глінскага. Гэта харэаграфічная легенда, у якой мы дапускаем пэўны адсотак выдумкі, нашага ўяўлення, нейкіх матываў, здольных дапамагчы нам пабудаваць гэты спектакль, а гледачам - успрымаць яго досыць арганічна і цэласна, - адзначыў балетмайстар. - Нам вельмі важна, каб глядач сачыў за дзеяннем з нарастаючай увагай. У наш час выбудоўваць балет так, як рабіліся класічныя спектаклі (дапусцім, тры акты з дывертысментамі, устаўнымі нумарамі, адгалінаваннямі), наўрад ці актуальна. Зараз у кожнай гiсторыi павінен быць маленькі дэтэктыў, нечаканасць сюжэтнага павароту. Менавіта дынаміка развіцця дзеяння і сюжэтная непрадказальнасць выклікаюць цікавасць.

І самае галоўнае. Нашай асноўнай мэтай не было паказаць Анастасію выключна як ваяўніцу, беларускую Жанну Д'Арк. Мяне больш цікавіць яе шлях з юнацтва - ад чыстай і беззаганнай дзяўчыны праз пэўныя жыццёвыя калізіі, якія паступова гартавалі яе характар, яе супраціўляльнасць i псіхалагічную гатоўнасць да нейкага вельмі сур'ёзнага рашэння, вельмі сур'ёзнага ўчынка. Я не веру ў тое, што людзі цяплічнага выхавання, трапляючы ў вельмі складаныя жыццёвыя сітуацыі, могуць іх адолець. У такой сітуацыі можа зрэагаваць і паказаць сябе годна толькі чалавек, які пражыў складанае жыццё. Вось гэтае складанае жыццё i было цікава адлюстраваць. А подзвіг - гэта ўжо фінальная кропка, гэта падзея, якой наша гісторыя завяршаецца.

У спектаклі заняты Ірына Яромкіна, Антон Краўчанка, Марына Вежнавец, Такатошы Мачыяма і іншыя.

Вольга ІВАШКА

Загрузка...
Загрузка...

REDTRAM
NNN
Оставить комментарий
Вход
Комментарии (0)

  1. Пока никто не оставил здесь свой комментарий. Станьте первым.


Все комментарии Оставить свой комментарий
Газета

Подписка


Актуальные вопросы

  1. Будут ли в Беларуси в 2019 году крещенские морозы?
  2. Что делать, если забыл ПИН-код банковской карты?
  3. Что будет, если при страховании авто не предоставить информацию о ДТП?
REDTRAM
NNN

Новое на AIF.by